Tillstånd och regler

Finansinspektionen

Kapitalgruppen är ett av finansinspektionen godkänt bolag för att bedriva försäkringsförmedling.

Se Kapitalgruppens tillstånd.

Förmedlingsrätt

Enligt gällande regelverk har Kapitalgruppen en skyldighet att informera er som kund om de ersättningar som kapitalgruppen får från de samarbetspartners som vi arbetar med. Ni som kund betalar dock inte mer än de kostnader som finns i de försäkringslösningar eller finansiella instrument som skulle uppstått om ni skulle gå direkt till respektive bolag.

Insuresec

Kapitalgruppen AB och dess medarbetare är licensierad försäkringsförmedlare via Insuresec, för att du som konsument kan göra säkra investeringar i försäkringar.

MiFID

Lagen om värdepappersmarknaden är ett direktiv från EU. Syftet är att stärka konsumentskyddet, förbättra övervakningen samt att öka konkurrensen på de Europeiska värdepappersmarknaderna. Läs mer om MiFID hos Finansinspektionen

Dokumentation

Inom kapitalgruppen finns riktlinjer som rådgivaren skall följa. Rådgivaren skall alltid ta hänsyn till kundens förutsättningar, ålder, erfarenhet av finansiella instrument och risknivå. Inom kapitalgruppen är etik och moral två viktiga steg för att kunden skall få en optimal rådgivning.

För kundens trygghet, dokumenteras rådgivningsmötet och återbesöket, enligt gällande rådgivningslag. Det innebär att vi som företag och ni som kund alltid kan få en återblick i de råd som gavs efter era förutsättningar. Givetvis får ni som kund alltid originalet av rådgivardokumentationen.

Reklamation

Om ni är missnöjd med den rådgivning som du fått hos Kapitalgruppen i Skandinaven ska ni i första hand vända er till bolagets klagomålsansvarige: Kapitalgruppen i Skandinavien AB Teodor Dencker Folke Bernadottes väg 445 256 57 Ramlösa

Du kan också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, tel. 08 – 508 860 00. Ytterligare information finns på www.arn.se.

Information lämnas också hos Konsumenternas Försäkringsbyrå, Box 24215, 104 51 Stockholm, www.konsumenternasforsakringsbyra.se samt hos Konsumenternas Bank och Finansbyrå, Box 24233, 104 51 Stockholm, tel. 08 – 24 30 85, www.konsumentbankbyran.se.

Du kan även väcka talan vid allmän domstol eller vända dig till konsumentvägledningen i din kommun.